Codecommissie geeft Schmersal Nederland gele kaart

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche heeft Schmersal Nederland een gele kaart gegeven. Deze opdrachtgever heeft zich niet opgesteld als een marktverantwoordelijke partij.  

Ook na herhaald verzoek bleef Schmersal weigeren om de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf aan te geven. De opdrachtgever negeerde het verzoek van Menges, het verliezende schoonmaakbedrijf bij deze contractwisseling, om de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf door te geven. Hierdoor kon Menges de informatie over de werknemers niet doorgeven en liepen de werknemers een aanbieding op basis van artikel 38 cao mis. Door deze handelwijze frustreert Schmersal een juiste toepassing van artikel 38 cao. Vanuit de codecommissie is, nadat hierover een klacht was ontvangen, herhaalde malen verzocht om te reageren, en in elk geval de naam van het verwervende schoonmaakbedrijf aan te geven. Op geen van deze verzoeken is gereageerd.

Aanvullende afspraken
In het verleden zette het nieuwe schoonmaakbedrijf na contractwisseling vaak andere werknemers in. Dit leidde tot de ongewenste situatie van uitstroom van werknemers uit de branche. In artikel 38 van de cao zijn daarom aanvullende afspraken gemaakt, waarin het behoud van werkgelegenheid van de werknemers betrokken bij een contractwisseling, centraal staat. In de code is opgenomen dat partijen zich dienen te houden aan bestaande wet- en regelgeving, de cao en de eisen van goed werkgeverschap. Door het nalaten van Schmersal wordt de cao niet nageleefd.

Respect en fair zaken doen
In de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is goed opdrachtgeverschap een belangrijke pijler om, respectvol met schoonmaakmedewerkers, fair zaken doen met elkaar te bevorderen. Is dit niet het geval, dan reikt de Code commissie, na het toepassen van hoor en wederhoor, een gele kaart uit. Na het ontvangen van de gele kaart is er gelegenheid om zaken anders, conform de Code, aan te pakken. Wanneer een bedrijf dat een gele kaart heeft ontvangen, wederom de Code- regels negeert, volgt een rode kaart en royement als ondertekenaar. Dat vermeldt de commissie dan onder meer in een persbericht op haar website. Ook niet Code- ondertekenaars kunnen voor een gele kaart in aanmerking komen: het is de missie van de Code commissie om verantwoordelijk marktgedrag voor de ‘gehele BV Nederland’ te stimuleren.

Samen naar een sterkere keten
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwasserbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. Sinds de introductie van de code hebben meer dan 950 organisaties de Code onderschreven, waaronder Erasmus MC, Gemeente Amsterdam, NS en Schiphol. Klik hier voor een volledig overzicht.

Leave a Comment